Gość
apud napisał:
pamieta ktoś może pytania które były na kartkówce z doktryn
?
Pytasz o wejściówkę czy ten zaliczeniowy??
Przy okazji dodaje swoje notatki z których uczyłam się na zaliczenie doktryn. Mam nadzieje, ze komuś się przydadzą
Działy filozofii:
ontologia (metafizyka) – nauka o tym co jest, o bycie, o rzeczywistości; z tego powstała fizyka, nauka o przyrodzie: Tales – arche jest woda; Heraklit – arche jest ogień, wszystko jest zmienne; Demokryt – atom to niepodzielna cząstka; materializm, idealizm; jest punktem wyjściowym do określenia rzeczywistości którą badamy
epistemologia – teoria poznawania, zdobywania wiedzy, źródła poznania (rozum, doświadczenie), wiedza wrodzona / nabyta
antropologia – co to jest istota społeczeństwa, kim jest człowiek, czym jest sens życia, czym jest szczęście, dużo pytań na które nie znajdziemy odpowiedzi (pytania otwarte)
aksjologia – nauka o wartościach, jakie są, wartości społeczne, od czego zależy istnienie wartości, od czego zależy ich hierarchia, konflikt wartości, etyka się z tego wywodzi, prawo, religia, moralność
filozofia społeczna – koncentruje się na człowieku jako jednostce społecznej, w jej ramach istnieje historiozofia
prakseologia – nauka skutecznego, praktycznego działania ku osiągnięciu celu społecznego (retoryka, erystyka – jak skutecznie argumentować, uwarunkowany na praktykę)
Funkcje doktryn:
tłumaczenie zjawisk życia społecznego, politycznego – wyjaśnianie podstawowych pojęć, definicji, procesów, zależności ( suwerenność, państwo, rodzina, wojna)
krytyka – negowanie poglądów, państwa, władzy
wskazywanie perspektyw – wizje katastroficzne, rozwój, wskazanie następstw
integracyjna – oddziaływanie społeczne, organizacje, partie
Doktryna – jest to określona dziedzina dotycząca określonej grupy ludzi którzy ją reprezentują (np. szkoła, grupa platońska) oraz czasu jej występowania (np. oświecenie)
Arystokracja:
plutokracja – rządy najbogatszych
oligarchia – rządy niewielkiej grupy osób (zazwyczaj najbogatszych)
sofokracja – rządy elity intelektualnej
timokracja – rządy wojskowych, zasłużonych na polu walki
Demokracja – rządy ludu (ogółu obywateli), rządy mniejszości (kobiety, dzieci, niewolnicy nie mieli praw obywatelskich i politycznych):
wolność – w granicach prawa
równość – od strony formalnej każdy głos znaczył tyle samo, losowanie urzędów
praworządność
Ochlokracja – rządu tłumu, nieuszanowanie i nieprzestrzeganie prawa
Sokrates:
bezinteresowne szukanie prawdy
„wiem, ze nic nie wiem” – świadomość swojej niewiedzy
„poznaj samego siebie, a poznasz cały świat”
wiedza etyczna (rozróżnienie dobra i zła)
intelektualizm etyczny – jeśli ludzie źle postępują to znaczy, że mają znikomą wiedzę na temat dobra, człowiek który wie co jest dobre nie może czynić źle, wg Sokratesa cnota jest tożsama z wiedzą i można się jej nauczyć
lepszy jest przestępca świadomy, ponieważ nawet jeśli nie zostanie złapany to pojawią się sankcje wew. (wyrzuty sumienia)
zło zawsze wraca do tego kto go czyni
zło wynika z niewiedzy
ludzka katastrofa to zaprzedanie duszy
krytykował sofistów za pobieranie opłat twierdząc, że nauczanie jest obywatelskim obowiązkiem
poszukiwanie prawdy poprzez zadawanie pytań obalających zazwyczaj ugruntowane sądy
wyróżniał 4 podstawowe formy ustrojowe:
- monarchia
- tyrania
- arystokracja
- demokracja
wiara w absolutne znaczenie dobra i cnoty
Sofiści:
prawa przyrody i prawa ludzkie (naturalne – powszechne, niezmienne, ponadczasowe; pisane)
wszelka wiedza pochodzi od wrażeń zmysłowych (sensualizm)
ważna jest prawda, która jest praktyczna nawet jeśli wydaje się absurdem (praktycyzm)
nie ma prawd powszechnych, są tylko umowy że jakaś prawda jest powszechna (konwencjonalizm)
każdemu twierdzeniu można przeciwstawić inne twierdzenie z nim równosilne (izostenia)
starali się rozwinąć umiejętności retoryczne (właściwy dobór argumentów)
uważali, że nie ma prawd wiecznych, a cała wiedza jest zależna od okoliczności w jakich została zgromadzona
prawa należy się uczyć oraz pracować nad osiągnięciem lepszych jego form
nie ma zasad wspólnie obowiązujących całe społeczeństwo, bo wszystko zależy od sytuacji i umiejętności zachowania się człowieka wobec określonych okoliczności
prawa natury obowiązują „same przez się”, a prawa pisane zostały powołane w sposób sztuczny
relatywizm poznawczy – prawda jest zależna od punktu widzenia, każdy widzi wszystko inaczej więc każdy będzie postrzegał inną prawdę
relatywizm:
- indywidualizm (Protagoras) – człowiek jest miarą wszechrzeczy, człowiek udziela oceny wartości rzeczy (dla jednego coś jest dobre, a dla drugiego złe itp.)
- okazjonalizm (sytuacjonalizm, Gorgiasz) – wszystko zależy od konkretnej sytuacji (np. kradzież w celu nakarmienia dzieci, a kradzież dla wzbogacenia się)
- konwencjonalizm – nie ma prawdy powszechnej, wszystko zależy od umowy czy jakaś prawda jest powszechna
Platon:
uczeń Sokratesa, którego śmierć wywarła na Platonie niezatarte wrażenie i rozczarowanie odnośnie demokracji
idealizm obiektywny – głosił, że świat realny nie jest jedyny (alegoria jaskini); po swoich obserwacjach otoczenia Platon wykrywa, że podobieństwa zjawisk w przyrodzie świadczą o ograniczonej liczbie form, które są „nad” i „za” tym co widzimy
rozum, energia (uczucie) i pożądanie – 3 składniki które są utrzymywane w jedności dzięki harmonii
mądrość, męstwo, roztropność, sprawiedliwość – cnoty, które idą za 3 składnikami utrzymanymi w jedności dzięki harmonii
państwo idealne – powstaje poprzez koncentrację nad poznaniem wartości idealnych (dobro, prawda, sprawiedliwość, piękno)
klasyfikacja ustrojów:
- idealna polis – hierarchiczna, powinna zmierzać do uzyskania harmonii, czyli sprawiedliwości jej funkcjonowania
- timokracja – rządy wojowników, najszlachetniejszych (Sparta) !!!
- oligarchia – w postawie wojowników przeważyła pasja bogacenia się
- demokracja – niekompetencja i przypadkowość osób sprawujących władzę prowadzi do obniżenia dyscypliny społecznej
- tyrania – zanik cnót, jednostka uzyskuje pełnomocnictwo kierowania państwem
wady ustroju demokratycznego:
- gry majątkowe (przyczyna walki ludu przeciw bogactwu, biedni nienawidzą bogatych)
- ustrój zostaje ustanowiony drogą zamachu (podobnie jak oligarchia i tyrania)
- popadnięcie ludu w „szał wolności”
- degradacja osobowości człowieka (pomieszanie pojęć moralnych, odrzucenie tradycyjnych wartości)
- nie może zagwarantować jakiejkolwiek stabilności
sprawiedliwość w osobowości człowieka opiera się na 4 cnotach kardynalnych:
- mądrość
- męstwo
- umiarkowanie
- same poczucie sprawiedliwości (najdoskonalszy wykładnik miar postępowania człowieka, zorganizowania zbiorowości, wartość ponadludzka)
racjonalizm Platona – nakazuje dokonanie podziału społeczeństwa na wyraźne w zakresie swych zadań, grupy:
- filozofowie (rozum)
- wojownicy (odwaga)
- lub (zaspokojenie potrzeb naturalnych)
podział społeczeństwa na rządzących (strażnicy) i rządzonych
równouprawnienie kobiet dopuszczając je do najwyższych stanowisk
dobro jednostkowe powinno być podporządkowane dobru powszechnemu, a szczęście obywatela powinno wynikać i zasadniczo opierać się na pomyślnym rozwoju polis
kompromis jako zasada organizacji polis – przeważać powinna własność średnia (nie osiąga bogactwa, jest jednak na tyle samodzielna, ze nie popada w nędzę), sankcje za nie wywiązywanie się z obowiązków religijnych
triada platońska – dobro, piękno, prawda
idee:
- niematerialność
- wykraczają poza ziemską rzeczywistość
- obiektywna
- doskonała
- niezmienność (trwałość, stałość)
- a priori (poznanie, które wyprzedza nasze doświadczenie – np. oceniam książkę której nie przeczytałem)
natywizm poznawczy – nasza wiedza ma charakter wrodzony
przypominanie – wydobywanie z siebie wiedzy
zdrowy człowiek to zdrowa dusza, zachowujący spokój i równowagę
rozum powinien władać nad emocjami i je kontrolować
prawa to byty, decyzje filozofów
Arystoteles:
jeden z najbliższych uczniów i współpracowników Platona
wychowawca Aleksandra Macedońskiego
świat idei wydawał mu się fikcją, cenił powiązanie teorii z doświadczalnie poznawaną rzeczywistością
poznanie świata powinno wynikać z obserwacji, praktyki i wyciągania z ustalonych faktów uogólnień:
- wnioskowanie o szczególnych przypadkach ze znanej ogólnej reguły (dedukcja)
- wnioskowanie o ogólnej regule ze znanych poszczególnych przypadków (indukcja)
„złoty środek” – wybieranie między skrajnościami poprzez formowanie umiarkowanego stanowiska; wg Arystotelesa nie w każdym postępowaniu można go odnaleźć, do takich czynów zalicza: cudzołóstwo, kradzież, morderstwo – są to czyny niegodziwe
obrona systemu niewolniczego – przyjmuje teorię ludzi z natury skazanych na niewolnictwo i poddanych rozkazom
podział ludzi wolnych:
- znakomici – uzyskujący największe przywileje, bogactwa i zaszczyty
- stan średni – tradycyjne cnoty obywatelskie, poczucie obowiązku, zdrowie moralne
- lud – patrzący zazwyczaj z pożądaniem na dobra i zamożność warstwy najwyższej
człowiek z natury jest istotą państwową dążącą do życia w społeczeństwie
podstawową organizacją społeczną jest rodzina (wolni i niewolni)
rodzaje związków między ludźmi:
- pan i niewolnik
- mąż i żona
- ojciec i dzieci
- gospodarstwo (pracują osoby wchodzące w skład rodziny)
wspólnota jest rezultatem naturalnego zachowania się jednostki (w państwie – uzyskanie statusu obywatela)
państwo jako rezultat i organizacyjne uogólnienie cech tkwiących w naturze człowieka
celem państwa jest zorganizowanie ludziom dobrego życia (poczucie bezpieczeństwa, dostatek materialny, warunki rozwoju duchowego)
państwo jako instytucja jest dobrem wspólnym działającym na rzecz jednostki; warunkiem jest poszanowanie idei sprawiedliwości
teoria podziału władz:
- obradujący (rozstrzygający o sprawach wojny i pokoju, zawieranie i rozwiązywanie przymierzy, stosowanie kary śmierci, wygnaniu, konfiskacie majątku, wyborze urzędników i kontroli nad nimi)
- rządzący (zgromadzenie)
- sądzący (sądy)
do ustrojów dobrych zalicza:
- monarchia
- arystokracja (rządy wybitnych obywateli; wyróżniających się majątkiem, urodzeniem, wykształceniem, wykształceniem i gotowością służenia polis; arystokracja ducha a nie majątku)
- demokracja
do ustrojów złych zalicza:
- tyrania (stwarza możliwość pogwałcenia prawa i rządów dalekich od umiarkowania i rozsądku; naruszenie jednostki i wspólnoty)
- oligarchia (nietrwałość rządów, brak rozsądku i umiaru, wyzysk ludu, walki między oligarchami, dążenie do podziału władzy i wpływów)
- demokracja
demokracja – rządy ubogich
politei – mieszanka demokracji i oligarchii; dominacja stanu średniego
nie należy szukać jednego dobrego ustroju, on zależy od danej sytuacji, każdy jest dobry w konkretnych warunkach
sprawiedliwość – rozsądna organizacja ustroju zmierzać powinna do jej zagwarantowania w stosunkach między ludźmi oraz między władzą a poddanymi:
- sprawiedliwość ogólna – formalna, zagwarantowana i przewidziana w normach prawnych
- sprawiedliwość szczegółowa – materialna, odpowiada poczuciu obywatela w zakresie słuszności podziału praw i obowiązków przypadających każdemu:
* sprawiedliwość wyrównująca – przyznająca każdemu pewne prawa i obowiązki w sposób równy i niezależny od walorów i zasług jednostki
* sprawiedliwość wymierzająca (proporcjonalna) – podstawa to wartości indywidualne jednostki w jej wkładzie na rzecz działania pożytecznego, odpowiadającego interesom polis, innym grupom ludzkim czy poszczególnym obywatelom
sprawiedliwość polityczna – rządy prawa; wszyscy w jednakowym stopniu powinni być podporządkowani prawu, a człowiek jest jedynie strażnikiem poszanowania prawa
współzależność prawa stanowionego z prawem natury – gdy prawo stanowione zawodzi to powinien wkroczyć zdrowy rozsądek oparty na poczuciu słuszności prawości
hylemorfizm – pogląd, który uznaje, że byt to substancja; wg Arystotelesa substancja składa się z materii i formy (np. rzeźba: materia – to z czego jest zrobiona, forma – kształt wyobrażenia)
państwo wg Arystotelesa – trzeba badać różne rozwiązania (metoda indukcji); władza sama nie powinna siebie oceniać
człowiek jako istota społeczna – sam sobie nie wystarcza, wiec musi funkcjonować z innymi ludźmi
Św. Augustyn:
celem człowieka jest szczęście, do którego potrzebne jest poznanie Boga i własnej duszy
poznanie jest możliwe, zmysły nie zawsze mylą, a myśl może ustalać pewne prawdy
błędy powstają gdy mówimy o rzeczach, a nie powstają kiedy mówimy o zjawiskach „wszystko jest wątpliwe, oprócz tego, ze jestem i myśle”
należy poznawać samego siebie, bo to stanowi punkt wyjściowy do poznania rzeczy
teoria iluminacji (iluminizm) – poznawanie Boga jest dziełem iluminacji i kontemplacji; świat idealny jest ściśle złączony z Bogiem, który istnieje wiecznie; ta łaska oświecenia przypada tylko dobrym i odbywa się poprzez oczyszczenie serca
teocentryzm – Bóg ośrodkiem całej myśli filozoficznej; całkowita przewaga Boga nad wszelkim stworzeniem, światem; zespolenie z Bogiem daje szczęście
dusza jest samoistna i niematerialna; jej funkcja to myśl, wola i pamięć; jest doskonalsza od ciała bo jest bliższa Boga
zło zależy od człowieka, a dobro od Boga; Bóg wolał stworzyć większe dobro ze złem niż mniejsze dobro bez zła
Św. Tomasz z Akwinu:
wizja hierarchii i harmonii świata pozostającego w jedności ze sferami duchowymi i Bogiem
piramida wszechświata:
- podstawa: woda, ziemia, powietrze i ogień
- ponad: świat roślin i zwierząt
- człowiek (istota najdoskonalsza; ogniwo pośrednie między światem materialnym [poprzez ciało] a niebieskim [poprzez duszę])
dusza z ciałem powinny pozostawać w jedności dla dobra prawidłowego rozwoju
byt składa się z:
- istoty (essentia) – idealna zasada określająca jedność zjawisk
- istnienia (existentia) – materialny i dostrzegalny przez nas czynnik bytu
odróżnienie wiedzy (filozofii) od wiary (teologii) – twierdził, ze poznanie rozumowe i akt wiary stanowią dwie zupełnie różne płaszczyzny poznania
społeczność – zjednoczenie ludzi dla wspólnego, rozumnego i celowego działania; celem wew. jest dobro każdego z jej członków, a celem zew. dobro całej ludzkości
życie społeczne jest utworzone przez aktywną postawę jednostek
idea ładu społecznego wymaga istnienia władzy jako przede wszystkim gwaranta porządku społecznego
podział społeczeństwa:
- optymaci – świeccy i duchowni feudałowie nie pracujący w swych majątkach, lecz czerpiących największe korzyści
- ludzie honoru – posiadaczy znacznie mniejszych fortun, pracujących już bezpośrednio w swych warsztatach produkcyjnych
- biedni ludzie – nie posiadający majątku, a świadczący jedynie swą pracę na rzecz dwóch poprzednich grup
idea pracy:
- praca jest naturalną potrzebą człowieka (jest drogą prowadzącą do godnego i szczęśliwego życia)
- obowiązek pracy (praca jest wartością boską)
- powinna w ostatecznej perspektywie kierować człowieka ku Bogu
- społeczny podział prowadzący do osiągnięcia harmonii wysiłku poszczególnych jednostek w ramach pracy całej zbiorowości (społeczności)
- organizatorem pracy jest państwo posiadające obowiązek rozumnego i rzeczowego jej zorganizowania
- państwo powinno gwarantować powszechność i obowiązek pracy na zasadzie spokoju i sprawiedliwości wynagrodzenia
- miała uwolnić społeczeństwo od próżniaków i nierobów jako ludzi zdemoralizowanych i w najwyższym stopniu upadłych
- sprawiedliwa zapłata możliwa jest na zasadzie zawarcia umowy o świadczeniu pracy (mogli ją zawierać ludzie wolni i równi wobec siebie pod względem prawnym)
- sprawiedliwa zapłata powinna zagwarantować pracownikowi możliwość utrzymania wraz z rodziną oraz poczynienia bez dodatkowego wysiłku pewnych oszczędności
teoria państwa:
– sama zasada i idea władzy pochodzi od Boga
- władza – zrozumienie podporządkowania się jednych ludzi drugim; rządzący posiadali rozum i poczucie sprawiedliwości
- ustrój ustanawiają ludzie i ich sprawą jest odwołanie się do instytucji gwarantujących ład, sprawiedliwość i mądrość
- organizacja państwa: idea porządku, pokoju i sprawiedliwości – poszanowanie tych zasad w życiu społecznym i państwowym
- monarchia – porządek, ład, sprawiedliwość państwowa, mądre kierowanie losami społeczeństwa
- przewaga moralna papieża jako najwyższego autorytetu w sprawach kościelnych i ocen polityki państwowej
teoria prawa – hierarchiczne uporządkowanie:
- najwyżej: prawo boskie (niezmienny i najdoskonalszy zapis sprawiedliwości; w każdej epoce człowiek nadaje mu określoną interpretację)
- prawo naturalne (bezpośrednio powinny wskazywać sposób rozwiązań podejmowanych na płaszczyźnie prawa państwowego i kanonicznego)
- prawo ustanowione przez ludzi (państwowe)
- prawo kanoniczne
podział prawa:
- prawo narodów lub ludów (ius gentium) – część wspólna praw poszczególnych narodów, wspólne rozumienia i instytucje np. prawo własności
- prawo państwowe (ius civile) – źródłem może być prawo pisane lub prawo zwyczajowe; ustanowienie konkretnych norm przy zobowiązaniu podwładnych do ich poszanowania; wydane dla całej społeczności
rodzaje sprawiedliwości:
- zmienna (określająca stosunek między poszczególnymi jednostkami w społeczeństwie)
- rozdzielcza (zawierająca zespół praw i obowiązków między społecznością a jednostką)
- prawna (opierająca się na stosunku jednostki do zbiorowości; suma obowiązków obywatela względem państwa)
prawo pisane pozostawało jako odzwierciedlenie praw naturalnych; zadaniem ustawodawcy była interpretacja praw natury; prawo natury określa granice prawa pozytywnego
teokratyzm – łączenie władzy religijnej ze świecką
Offline